CHILD ABUSE: UNDER THE PERSPECTIVE OF THE STATE PROTECTION OMISSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4734570

Keywords:

Mistreatment. Childhood. Society. Trauma. State.

Abstract

The theme of this article is child abuse: from the perspective of the state protection omission. The following problem was investigated: "can childhood abuse cause trauma for life?". The following hypothesis was considered "in the multiplicity of cases, the violators are relatives". The general objective is "to report the existence of serious crimes that, instead of disappearing, increase the number of cases, such as the crime of mistreatment". The specific objectives are: "to find the problem of abuse"; "Locate the risk and protect the youth from the violence suffered"; "Implanting experiments to help this person". This work is important for a legal operator to show the importance of protecting children, as they are the future of our country; for science, it is relevant for studying the behavior of an adult who suffered violence in childhood; it adds to society by the fact that violence against such a helpless person generates a lot of discomfort in society, society tries to do justice with its own hand, and this is not uncommon to happen. This is a qualitative theoretical research lasting six months.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antônio Ferreira Barbosa Marcelino, Faculdade Processus, DF, Brasil

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1829880064875783
Orcid: http://orcid.org/0000-0002-5862-0603
Faculdade Processus, DF, Brasil
E-mail: [email protected]

Jonas Rodrigo Gonçalves, Universidade Católica de Brasília, UCB, DF, Brasil

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6904924103696696
Orcid: http://orcid.org/0000-0003-4106-8071
Universidade Católica de Brasília, UCB, DF, Brasil
E-mail: [email protected]

References

ALLEN, J. Mentalizing in Practice. ALLEN, J.; FONAGY, P. Fonagy. The Handbook of Mentalization Based Treatment. Chichester: John Wiley & Sons, p. 3-30, 2006.

BATEMAN, A; FONAGY, P. Mentalization-based Treatment for Borderline Personality Disorder: A Practical Guide. Oxford: Oxford University Press, 2006.

BATEMAN, A; FONAGY, P. Psychotherapy of Borderline Personality Disorder: mentalization-based treatment. Oxford: Oxford University, 2004.

BAZON, Marina Rezende. Maus Tratos na Infância e Adolescência: perspectiva dos Mecanismos Pessoais e Coletivos de Prevenção e Intervenção. Ciência e Saúde Coletiva. Vol.12, n.5. 2007.

BAZON, Marina Rezende. Violências contra crianças e adolescentes: análise de quatro anos de notificações feitas ao Conselho Tutelar na cidade de Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, Vol. 24, n. 2, p. 323-332, fev., 2008 . Acesso em 30 abr. 2021. Disponí­vel em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2008000200011&lng=en&nrm=iso>. DOI: <https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000200011>.

BECKER, H. S. Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Editora Hucitec, 1993.

BION, W. R. Aprendiendo de la experiência. Barcelona: Paidós, 1997.

BION, W. R. Estudos Psicanalí­ticos Revisados (Second Thoughts). Traduzido por W. M. M. Dantas. Rio de Janeiro: Imago, 1994.

BRASIL, Ministério da Justiça. Sistema de Informação para a Infância e Adolescência (SIPIA). Brasília: Ministério da Justiça, 2013. Disponí­vel em: <http://www.sdh.gov.br/assuntos/ criancas-e-adolescentes/programas/observatorio-nacional-dos-direitos-da-crianca-e-do-adolescente-1/ sistema-de-informacoes-para-infancia-e-adolescencia-2013-sipia>. Acesso em: 20 nov. 2020.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Violência intrafamiliar: orientação para prática em serviço. Brasília: Ministério da Saúde, 2001.

BRINGIOTTI, M. I. La escuela ante los niños maltratados. Buenos Aires: Paidós, 2000.

BRITO, A. M. M.; ZANETTA, D. M. T.; MENDONÇA, R. C. V.; BARISON, S. Z. P.; ANDRADE, V. A. G. Violência doméstica contra crianças e adolescentes: estudo de um programa de intervenção. Rev C S Col. N. 10, p. 143-149, 2005.

CAVALCANTI AL, Duarte RC. Perfil da criança e do adolescente ví­timas de violência doméstica. Rev. Bras. Ciênc. Saúde, n. 8, p. 183-190, 2004.

Comportamentais em Crianças e Adolescentes: Lições de Três Décadas de
CRE, Conselho Regional de Enfermagem. Legislação. Porto Alegre, 1998.

DURLAK, J. A; WELLS, A. M. Primary prevention mental health programs for children and adolescents: A meta-analytic review. American Journal of Community Psychology, n. 25, p. 115-142, 1997.

ESSAU, C. A. Primary prevention of depression. DOZOIS, D. J. A.; DOBSON, K. S. (eds.). The prevention of anxiety and depression: Theory, research and practice. Washington: American Psychological Association, p. 185-204, 2002.
Estudo, Maringá, Vol.16, n.1, jan.mar., 2011.

FERREIRA, Cleiciara Lúcia Silva; CÔRTES, Maria Conceição J. Werneck; GONTIJO, Eliane Dias. Promoção dos direitos da criança e prevenção de maus tratos infantis. Ciência e Saúde Coletiva. Vol. 24, n.11, 2019.

FONAGY, P. The research agenda: the vital need for empirical research in child psychotherapy. Journal Child Psychotherapy, n. 29, p. 129-36, 2003.

FONAGY, P.; BATEMAN, A. Mentalizing and borderline personality disorder. Journal of Mental Health, n. 16, p. 83-101, 2007.

GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Como escrever um artigo de revisão de literatura. Revista JRG de Estudos Acadêmicos. Ano II, Vol. II, n. 5, ago.-dez., 2019.

GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Como fazer um projeto de pesquisa de um artigo de revisão de literatura. Revista JRG de Estudos Acadêmicos. Ano II, Vol. II, n. 5, ago.-dez., 2019.

GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Manual de Projeto de Pesquisa. Brasília: Processus, 2019 (Coleção Trabalho de Curso, Vol.I).

GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Metodologia Científica e Redação Acadêmica. 8. ed. Brasília: JRG, 2019.

GUERRA, V. N. A. Violência de pais contra filhos: procuram-se ví­timas. São Paulo: Cortez; 1985.

HOLMES, J. Mentalizing from a Psychoanalytic Perspective: What"™s New? ALLEN, J.; FONAGY, P. Fonagy. The Handbook of Mentalization Based Treatment. Chichester: John Wiley & Sons, p. 31-50, 2006.

MARTINS, Karoline dos Santos; AVENI, Alessandro; GONÇALVES, João Carlos. CARACTERISTICAS E INDICADORES DE IMPACTO FINANCEIROS DOS EMPREENDEDORES SOCIAIS. Revista Coleta Científica, [S. l.] Vol. 4, n. 8, p. 31–46, 2020.
MASTEN, A. S.; COATSWORH, J. D. The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. American Psychologist, n. 53, p. 205-220, 1998.

MURTA, Sheila Giardini. Programas de Prevenção a Problemas Emocionais e
na Mentalização de Crianças que sofreram Maus-Tratos. Psicologia em
Pesquisa. Psicologia: reflexão e crí­tica. Vol. 20, n.1. 2007.

QUINN, M. M; KAVALE, K. A; Mathur, S. R; RUTHERFORD, R. B; FORNESS, S. R. A meta-analysis of social skill interventions for students with emotional or behavioral disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, n. 7, p. 54-64, 1999.

RAMIRES, Vera Regina Röhnelt; GODINHO, Lucia Rech. Psicoterapia baseada
SEADE, Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados. O estado dos municí­pios 1997-2000: í­ndice paulista de responsabilidade social. São Paulo: Assembleia Legislativa, 2003.

SHARP, C. Mentalizing problems in childhood disorders. ALLEN, J.; FONAGY, P. Fonagy. Handbook of mentalization-based treatment. Chichester: John Wiley & Sons, p. 101-121, 2006.

SOUZA, Gabriela Lobato; KANTORSKI, Luciane Prado. Maus Tratos na Infância. Fam. Saúde Desenvolvimento, Curitiba. Vol.5, n.3, set.-dez., 2013.

Published

2021-05-03

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>