Analysis of the financial behavior of default students at a higher education institution: strategies for organizational management
Keywords:
financial management, default, consumer behaviorAbstract
In recent years, several companies in the education segment have faced significant challenges related to default, especially during the COVID-19 pandemic. Between 2020 and 2023, the default rate increased from 21.95% to 3.83%, demonstrating the effectiveness of the strategies adopted, such as financial discounts for punctual payments. To overcome this situation, institutions implemented adaptations in their teaching processes and payment system, in line with the National Education Plan (PNE), which aims to improve the quality of education in Brazil. In this study, an investigation was carried out on how consumer behavior analysis strategies from a large company contributed to understanding the motivations and difficulties faced by students. The variation in enrollments reflected the necessary adaptations, with a view to the implementation of 4G Management, which covers financial management, operations, strategy and information technology, contributing to a more efficient administration of resources. In this study, it was identified that future recommendations, such as the periodic review of discount policies and the introduction of more flexible payment plans, can ensure continued success in default management and the institution's financial sustainability.
Downloads
References
ASSAF NETO, Alexandre. Mercado financeiro. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
BAKER, Kent; NOFSINGER, R. Psychological biases of investors. Financial services review, 11(2), 97, 2002.
BARROS, Alexandre. Inflação acelera em dezembro e chega a 4,52% em 2020, maior alta desde 2016. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/29871-inflacao-acelera-em-dezembro-e-chega-a-4-52-em-2020-a-maior-alta-desde-2016#:~:text=Com%20o%20resultado%2C%20o%20%C3%ADndice,foi%20de%204%2C31%25. Acesso em: 18 ago.2024
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica, 2022.
BRASIL. Lei nº 10.406, de 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 139, n. 8, p. 1-74, 11 jan. 2002.
BRASIL. lei nº 9.870, de 23 de dezembro de 1999. Dispõe sobre o valor total das anuidades escolares e dá outras providências Brasília, 23 de novembro de 1999; 178o da Independência e 111o da República
DAMASIO, Deosimar Antonio. O impacto das mudanças do ensino presencial para o ensino a distancia nos resultados de aprendizagem dos alunos dos cursos de graduação de uma instituição de ensino superior do Distrito Federal no contexto da pandemia do SARS-COV-2. Universidade de Brasília. Faculdade de Educação. Tese de doutorado.292fls. 2022.
DING, Amy Wenxuan; LI, Shibo. National response strategies and marketing innovations during the COVID-19 pandemic. Business Horizons, [s. l.], ano 2021, v. 64, ed. 2, p. 295- 53 306, 26 fev. 2021. DOI https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.12.005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681320301579. Acesso em: 1 set. 2024.
FERNANDES, Djair Roberto. Uma visão sobre a Análise da Matriz SWOT como Ferramenta para Elaboração da Estratégica. UNOPAR Científica. Londrina, v. 13, n. 2, p. 57-68, set 2012. Disponível em: Acessado em 18.ago.2024
HERLING, Luiz Henrique; MORITZ, Gilberto de Oliveira; SANTOS, Adelcio Machado dos; SOARES, Thiago Coelho; BACK, Rafael Bourdot. A inadimplência nas Instituições de ensino SUPERIOR: um estudo de caso na instituição xzx. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 6(2), 126-142. 2013.
HOFRICHETER, M. Análise Swot, ISBN 9788582454206, 8582454201, Simplíssimo, 17 de janeiro de 2017;
NEVES, José Anael; MACHADO Mick Lennom; OLIVEIRA, Luna Dias de Almeida; MORENO, Yara Maria Franco; VASCONCELOS, Francisco de Assis Guedes; Unemployment, poverty, and hunger in Brazil in Covid-19 pandemic times; Rev Nutr. 2021;34:e200170; Approved: March 25, 2021;
PINTO, Nelson Guilherme Machado; DAROS Mariane; Inadimplência no Brasil: Uma Análise das Evidências Empíricas; Revista de Administração IMED, Passo Fundo, vol. 7, n. 1, p. 208-229, Jan.-Jun. 2017 - ISSN 2237-7956 [Recebido: Out. 17, 2016; Aprovado: Jun. 22, 2017] DOI: http://dx.doi.org/10.18256/2237-7956/raimed.v7n1p208-229 Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil
RODRIGUES, Rodrigo Gustavo. Análise de Viabilidade Econômico-Financeira de um Empreendimento no Mercado de Beleza e Estética em Tempos de Pandemia. 2020. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Produção) - Escola de Engenharia de Petrópolis, Universidade Federal Fluminense, Petrópolis, 2020. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/21426. Acesso em: 1 set. 2024
SEMESP. Estudo sobre empregabilidade e ensino superior durante a pandemia. [S. l.], 9 set. 2020. Disponível em: https://www.semesp.org.br/pesquisas/estudosobre-empregabilidade-e-ensino-superior-durante-a-pandemia/. Acesso em: 1 set. 2024.
SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo; MONTEJUNAS, Paulo Roberto. HIPÓLITO, Oscar; LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Melo. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.
TEIXEIRA, Adriano Fernandes; SILVA, Alexandre Ricardo da. Créditos de difícil recebimento: crédito, cobrança, inadimplência e os seus tratamentos contábeis. 1 ed. Franca: Facef, 2001.
INEP: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disseminação de Resultados. 21 out. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em 16 set 2024.
VALIM, Alexandre, GUIDINELLI, Alessandra C. I. P.; GONÇALVES, Cassiani; MALAVOTI, João; VITAL, Leonardo; PEDRONI, Luciane. O modelo SWOT. 2015. Dissertação. MBA – Gestão Estratégica da Manutenção, Produção e Negócios. Faculdade Pitágoras, São João Del Rei, 2011. Disponível em: Acessado em 18.ago .2024
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Processus de Estudos de Gestão, jurídicos e Financeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de originais para a Revista Processus de Estudo de Gestão, jurídicos e Financeiros implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a Revista Processus de Estudo de Gestão, jurídicos e Financeiros como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se í matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.