BRASILIA MORPHOCLIMATE COMPARTMENT: THE RIGHT TO CONSCIOUS USE OF NATURAL RESOURCES
Keywords:
Geography. Geomorphology. Morphoclimatic domains. Cartography. IntroduçãoAbstract
This article has as main objective to demonstrate a morphoclimatic compartmentalization of Brasilia, in which we will identify the water resources and the vegetation, within the geographic science that is considered one of the systems, but well due since it takes into account several elements, being necessary a great knowledge to encompass all areas. This compartmentalization takes into account the elements of relief, climate and vegetation, as well as current anthropogenic interference within these ecosystems. Another fact that we will address in this article is the Field Strategy, the importance of the practice of the field, emphasizing the importance of the students to make field in high school. Another aspect addressed was the use of cartography in this article, in which the map is the hydrographic network of Brasília, in this map was performed the hierarchy of the channels, after that a compartmentalization of the relief was done taking into account geological, geomorphological, climatic, biogeographic aspects and anthropogenic.
Downloads
References
GEOGRAFIA DO BRASIL. In: Mundo Geografia. Acesso em: 24 fev.2018. Disponível em: <https://www.mundoedu.com.br/uploads/pdf/53e38fda84bc2.pdf>
GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Metodologia Científica e Redação Acadêmica. 7.ed. Brasília: JRG, 2015.
MUNDO EDUCAÇíO. In: Mundo educação. Acesso em: 14 de fev. Disponível em: <http://mundoeducacao.bol.uol.com.br/geografia/caatinga.htm>.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
MATHEUS, Elizabeth Helena Coimbra. O que há por trás de uma panela? Uma atividade de campo como trajetória a um olhar geográfico. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; KAERCHER, Nestor AndréÌ. Geografia: praticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed. 2007.
OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de; ASSIS, Raimundo Jucier Sousa de. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p 195-209, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br> Acesso: em 14 abril
2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão de originais para a Revista Processus de Estudo de Gestão, jurídicos e Financeiros implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a Revista Processus de Estudo de Gestão, jurídicos e Financeiros como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se í matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.