GEOGRAPHICAL INDICATIONS ECONOMICS AND SPATIAL MARKETING RESEARCH: SPATIAL STATISTIC AND LOCATIONAL ANALYSIS

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4740979

Palavras-chave:

Geographic indications. Locational index. GI Economics. GI spatial marketing.

Resumo

The paper underlines the usefulness of Geographic Indications economic fundamentals and the geographical statistics location/concentration indexes. Form the central places theory to cluster analysis such assessment is always important to define and qualify producers, production or in other word the market offer. Concentration and location index of a GIs is a subset of the main theory analysis because GI identify a special product, a different one with social and historical features, that cannot locate production in different regions and to be concentrated near the customers. The paper doesn"™t enter in such analysis but shows the meaning of some indicators like location index that can be used to assess potentials in the region. The paper has a didactical purpose because a location analysis could be used both in economics and marketing (spatial marketing) quantitative GI researches. That also imply that every assessment of potential GI must be developed with such analysis although the legal process protocol doesn"™t mention it as in Brazil.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Alessandro Aveni, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

Doutor em Ciências Políticas pela Universidade Statale de Milano e em Administração pela Universidade Cormerciale Luigi Bocconi di Milano ambas na Itália. Bacharel em Administração e Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília-UnB

Referências

AVENI, A. Uso de índices de Localização para Identificar Indicações Geográficas na Região Metropolitana de Brasília Cadernos de Prospeção – Salvador, v. 13, n. 3, p. 888-904, junho, 2020

BRAMLEY C., EBIÉNAB E. and KIRSTEN J; The economics of geographical indications: towards a conceptual framework for geographical indication research in developing countries in WHO, ECONOMICS OF INTELLECTUAL PROPERTY 2009 p.110-149.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos í  Propriedade Industrial. Brasília, 1996.

BRITTO, J., ALBUQUERQUE, E. M. "Clusters industriais na economia brasileira: uma análise exploratória a partir de dados da RAIS." Estudos Econômicos. São Paulo: , v.32, n.1, p.71 - 102, 2002.

CHRISTALLER, W. Central places in southern Germany. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1966. 230p.

CROCCO, M. A., GALINARI, R., SANTOS, F., LEMOS, M. B., SIMÕES, R. "Metodologia de Identificação de Arranjos Produtivos Locais Potenciais: Uma Nota Técnica". Belo Horizonte: UFMG/CEDEPLAR, 2003. (Texto para Discussão, 191). Disponí­vel on line: http://www.cedeplar.ufmg.br/pesquisas/td.html

CROCCO, M. A. et al. Metodologia de Identificação de Arranjos Produtivos Locais Potenciais: uma Nota Técnica. Belo Horizonte: UFMG/CEDEPLAR, 2003. (Texto para Discussão, 191). Disponí­vel em: http://www.cedeplar.ufmg.br/pesquisas/td.html. Acesso em: 27 maio 2018.

FOOD and AGRICULTURE ORGANIZATION - FAO Food and Agriculture Organization of the United Nations 2018 THE STATE OF AGRICULTURAL TRADE, CLIMATE CHANGE AND FOOD SECURITY AGRICULTURAL COMMODITY MARKETS Rome, 2018

FUJITA, M., KRUGMAN, P., e VENABLES, A.J. Spatial Economy – Cities, Regions and International Trade. Cambridge, Massachusetts, London, England: The MIT Press 1999.

INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL - INPI . Instrução Normativa nº 25, de 21 de agosto de 2013. Estabelece as condições para o Registro das Indicações Geográficas. Disponí­vel em: <http://www.inpi.gov.br/legislacao-1/in_25_21_de_agosto_de_2013.pdf>. Acesso em: 27 maio 2018

LOCATELLI, L. Indicações Geográficas: a proteção jurí­dica sob a perspectiva do desenvolvimento Econômico. Curitiba: Editora Juruá, 2008. As diferentes interpretações dos conceitos de indicações geográficas por instituições brasileiras 23 DRd – Desenvolvimento Regional em debate (ISSNe 2237-9029) v. 7, n. 1, p. 4-24, maio 2017.

LÖSCH, August. The economics of location. Yale United Press: New Haven, 1954.

LA ROVERE Ligia Aparecida Inhan, LÈBRE Renata As diferentes interpretações dos conceitos d eindicações geográficas por institutições brasileiras. Desenvolvimento Regional em debate (ISSNe 2237-9029) v. 7, n. 1, p. 4-24, maio 2017.

MARSHALL, A. Principles of economics. Londres: MacMillan, 1920.

MARTIN, R. (1999). "The New "˜Geographical Turn"™ in Economics: some critical reflections". Cambridge Journal of Economics 23: 65-91.

NIERDELE, P. A. Indicações Geográficas e processos de qualificação nos mercados agroalimentares. In: NIERDELE, P. A. (Ed.). Indicações Geográficas: qualidade e origem nos mercados alimentares. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2013. p. 23–53.

PARR, J.B. The location of economic activity: central place theory and the wider urban system. In: McCANN, P. (ed.) Industrial Location Economics, Cheltenham/Northampton: Edward Elgar, 2002

PARR, J.B., BUDD; L. Financial services and the urban system: an exploration. Urban studies v. 37, n.3, p.593-610. 2000.

TÖRÖK íron, JANTYIK Lili, MARÓ Zalán Márk and MOIR Hazel V. J. Understanding the Real-World Impact of Geographical Indications: A Critical Review of the Empirical Economic Literature Sustainability 2020, 12, 9434; doi:10.3390/su12229434

SUZIGAN W., FURTADO J., GARCIA R. , SAMPAIO S.E. K. Coeficientes de Gini locacionais – GL: aplicação í  indústria de calçados do Estado de São Paulo nova Economia_Belo Horizonte_13 (2)_39-60_julho-dezembro de 2003

VON THÜNEN, J.H. 1826. The Isolated State. Oxford: Pergamon Press, 1966.

WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION- WIPO Intellectual Property Handbook: Policy, Law and Use, n. 489(E), 2008.

WORLD TRADE ORGANIZATION - WTO. TRIPS Gateway. Disponí­vel em: https://www.wto.org/english/tratop_e/trips_e/trips_e.htm. Acesso em 12 de maio de 2018.

WEBER, A. Theory of the location of industries. Chicago: University of Chicago, 1929/1969. 256p.

Downloads

Publicado

2020-12-20

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)