THE NATIONAL SOCIO-EDUCATIONAL CARE SYSTEM: ANALYSIS OF TRANSITION PRACTICES FROM THE DOCTRINE OF THE IRREGULAR SITUATION TO THE DOCTRINE OF INTEGRAL PROTECTION IN SOCIO-EDUCATIONAL ACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5668675Abstract
This exploratory, descriptive and empirical study brings a discussion of the transition from the Doctrine of the Irregular Situation to the Doctrine of Integral Protection in the actions of the National Social-Educational Service - SINASE. For this, we analyzed data referring to overcrowding, separation of inmates and healthiness of internment units, context of application of the measure of deprivation of liberty, criteria that, if fulfilled, remove only punitive assumptions, characteristic of the “minorist” model. Actions in the application of the socio-educational measure must observe the guidelines recommended by the letter of the law, in order to extinguish the merely repressive dynamics. It was found that there has not yet been an effective change in mentality from the context of “minor offender” to the perspective of the adolescent in conflict with the law, subject of rights.
Downloads
References
______. BRASIL, Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase), Brasília, DF, 18/01/2012.
CNMP, CONSELHO NACIONAL DO MINISTÉRIO PÚBLICO. Relatório da Infância e Juventude – Resolução nº 67/2011: Um olhar mais atento às unidades de internação e semiliberdade para adolescentes. Brasília: Conselho Nacional do Ministério Público, 2013. 88 p. il.
CONANDA - Sistema Nacional De Atendimento Socioeducativo - SINASE/ Secretaria Especial dos Direitos Humanos – Brasília-DF: CONANDA, 2006. 100 p.
CONANDA, Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Sistema de Garantia de Direitos – SGD - Resolução 113/Conanda/2006.
ECA. Estatuto da Criança e do Adolescente. Secretaria Especial de Direitos Humanos da Presidência da República. Estatuto da Criança e do Adolescente (Lei nº 8.068/90). Brasília: 1990.
FALEIROS, Vicente de Paula. Infância e processo político no Brasil. In: RIZZINI, Irene. PILOTTI, Francisco. A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 2ª Ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.
INOJOSA, Rose Marie. Sinergia em políticas e serviços públicos: desenvolvimento social com intersetorialidade. Cadernos Fundap, São Paulo, n. 22, 2001, p. 102-110.
KRAMER, Sonia. A política da pré-escola no Brasil: a arte do disfarce. Rio de Janeiro: Achiamé, 1982.
LIBERATI, Wilson. Donizeti. Adolescente e o ato infracional. São Paulo: J. Oliveira, 2002.
_______. Direito da criança e do adolescente. 2. ed. São Paulo: Riddel, 2008.
ONU: Convenção sobre os Direitos da Criança, de 20 de novembro de 1989.
PAREDES, Domingo Mayor; MEDIALDEA, Ana María Lòpez; GALÁN, María Gloria Solís. El Aprendizaje-Servicio como Escenario Formativo y su Influencia en Distintos Agentes Socioeducativos. Percepción de los Participantes. International Journal Of Sociology Of Education, [S.L.], v. 8, n. 2, p. 153-172, 25 jun. 2019. Hipatia Press. http://dx.doi.org/10.17583/rise.2019.4071.
RIZZINI, Irma. A arte de governar crianças: a história da das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Interamericano Del Niño, 1995. p. 243-298.
______. RIZZINI, Irene A institucionalização de crianças no Brasil: percurso histórico e desafios do presente / Irene Rizzini, Irma Rizzini. – Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2004.
SABOIA RIBEIRO, Luiz Octávio O. Proteção Integral. Corregedoria de Justiça de Mato Grosso, MT, 2015-2016.
SARAIVA, João Batista. Adolescente em conflito com a lei: da indiferença à proteção integral: uma abordagem sobre a responsabilidade penal juvenil. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2005.
SECRIANÇA - Manual Sociopedagógico das Unidades de Internação do Sistema Socioeducativo do Distrito Federal, Secriança, 2016, p. 11.
SEDH - Socioeducação: Estrutura e Funcionamento da Comunidade Educativa / Coordenação técnica Antonio Carlos Gomes -- Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos,2006.156 p.
SINASE - Sistema Nacional De Atendimento Socioeducativo -SINASE/ Secretaria Especial dos Direitos Humanos – Brasília-DF: CONANDA, 2006. 100 p.
SINASE - Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase). PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. LEI Nº 12.594, DE 18 DE JANEIRO DE 2012.
SINASE: um marco para mudanças positivas no atendimento dos adolescentes em conflito com a lei. Por Ilanud – Instituto Latino-Americano das Nações Unidas para Prevenção do Delito e Tratamento do Delinquente, Portal Prómenino. Disponível em: <http:// www.promenino.org.br/Ferramentas/Conteudo/ Acesso em: 27/julho/2017.
SNDCA. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Levantamento SINASE 2014. Brasília: Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente do Ministério dos Direitos Humanos, 2017.
VERONESE, Josiane Rose Petry. Temas de direito da criança e do adolescente – São Paulo: LTr, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.