EVALUATION AS AN INSTITUTIONAL MANAGEMENT INSTRUMENT: study of a private higher education institution in the Federal District
Keywords:
Institutional Evaluation, Higher Education Management, CPA.Abstract
The emergence of the need to expand higher education and, therefore, evaluation , has shown how social politics should be a means of social change in seeking to meet changing societal standards of need for development through education. In this context, we highlight the profound social, political and economic transformations that occurred in the 1990s with the advent of the Provider State crisis. These transformations affected several social areas and, in particular, higher education in Brazil. From this reality, a new Evaluator State is born that would promote the growth of higher education by private institutions and, through various legal provisions, strengthen its position as regulator of the education system. Among the main laws, we highlight the Law of Education Guidelines and Bases - LDB, which already establishes a link between evaluation and regulation in the context of education. This law caused significant consequences for the control of the higher education evaluation system and one of them is the creation of the Own Evaluation Commission - CPA. The research work in question presents a look at the historical evolution inherent in the system of evaluation of higher education by the public power up to the CPA and shows, through research in documentary research, how the CPA began to provide elements for institutional management to represent a important mechanisms for the strategic planning of Higher Education Institutions - HEIs.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BARROS, A. J. S.; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia: um guia para a iniciação Científica. 2 Ed. São Paulo: Makron Books, 2000.
BELLONI, I. A função social da avaliação institucional. In: DIAS SOBRINHO, J.;
BORGERT, Altair; PETRI, Sérgio M.O Balanced Scorecard como Ferramenta de GestãoEstrateÌgica em uma Universidade Federal. Revista Gestão Universitária da América Latina GUAL, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 01-22, dez. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Portaria nº 161, de 16 de abril de 2013. Designa composição da comissão para revisão dos instrumentos de avaliação institucional e de polo de apoio presencial na modalidade a distância e para escolas de governo, no âmbito do Sistema Nacional de Avaliação de Educação Superior – SINAES. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 abr. 2013, Seção 2, p. 26.
BRASIL. MEC – Ministério da Educação. Formulário do Plano de Desenvolvimento Institucional. 2017. Disponível em: Acesso em: 15 maio 2017.
______. Decreto nº 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 10 maio 2006, p. 6, c. 1.
BRASIL. INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Educação superior: Processo de avaliação. 2017. Disponível em: Acesso em: 18 mar. 2017. 16 BRASIL. Executivo. Lei no 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Disponível em: < http: //www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm > Acesso em:15 abr. 2017.
BRUSCHI, G. F. J., CASARTELLI, A.O. A articulação entre a autoavaliação e os processos de planejamento em instituições de educação superior no estado do Rio Grande do Sul. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 171-188, jul.-dez. 2017
CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt. Gestão de responsabilidade social. IN: COLOMBO, Sonia Simões e RODRIGUES, Gabriel Mario. Desafios da gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011, p. 337-361.
CASTRO, Cláudio de Moura. A prática da pesquisa. 2. ed. São Paulo, 2006.
CATANI, Afrânio; OLIVEIRA, João Ferreira; DOURADO, Luiz Fernandes. A Política de avaliação da educação superior no Brasil em questão. Avaliação – Revista da Avaliação Superior, Campinas, v. 6, n. 4, p. 7-26, dez. 2001.
CREUTZBERG, Marion; CASARTELLI, Alan. A autoavaliação e o planejamento da IES: como aproximar? Avaliação institucional em IES comunitárias. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2014. p. 138-152.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao SINAES. Avaliação – Revista da Avaliação Superior, Campinas; v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010.
______. Avaliação institucional. Marcos teóricos e políticos. 1995. Disponível em: . Acesso em: 15 jan. 2014.
______. Qualidade, Avaliação: do SINAES a índices. Avaliação – Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 13, n. 3, p. 817-825, nov. 2008.
FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2002.
FERREIRA, Patrick Vieira. Avaliação Institucional Como Instrumento de Gestão e Planejamento Estratégico. Revista Formadores, v. 7, n. 3, p. 45, 2014. Disponível em: . Acesso em: 05/05/2017.
FREITAS, Henrique; CUNHA, Raquel; MOSCAROLA, Jean. Aplicação de sistemas de software para auxílio na análise de conteúdo. Revista de Administração da USP, v. 32, n. 3, p. 97-109, 1997.
GALDINO, Mary Neuza Dias. A Autoavaliação Institucional no Ensino Superior como Instrumento de Gestão. Fundação CESGRANRIO/ Universidade do Grande Rio. 2011. XXV Simpósio Brasileiro II Congresso IBERO-AMERICANO de Políticas e Administração da Educação. Jubileu de Ouro da ANPAE, no período de 26 a 29 de abril de 2011.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MABA; Elita Grosch; HORTALE, Virgínia; MORA, José. Tendências das reformas da educação superior na Europa no contexto do processo de Bolonha. Educação e Sociedade. vol.25 n.88 Campinas Outubro. 2004.
INSTITUTO NACIONAL de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). SINAES. Brasília, DF, Disponível em: . Acesso em: 11 jan. 2014. Bruschi, G. F. J., Casartelli, A.O. A articulação entre a autoavaliação e os processos de planejamento ... Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 171-188, jul.-dez. 2017 188
KAPLAN, Robert; NORTON, David. A execução premium: a obtenção de vantagem competitiva através do vínculo da estratégia com as operações do negócio. Rio de Janeiro: Campus, 2008.
MALHOTRA, Naresh. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
MACHADO, Nelson, S. Avaliação das Possibilidades de Implantação do Balanced Scorecard em Instituições de Ensino Superior. Revista Gestão Universitária da América Latina GUAL, Florianópolis, v. 5, n. 1, pp. 250-272, jan./fev./mar./abr. 2012.
MARINHO, Sidnei Vieira. A Autoavaliação Institucional no Processo de Tomada de Decisão em IES: Estudo de Caso das Faculdades SENAC/SC. Revista Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 17, n. 2, p. 455-480, jul. 2012. Disponível em: . Acesso em: 20 jun. 2017.
MAZZURANA, Josias E. Julierme; JUNG, Carlos Fernando. Um modelo aplicado í melhoria dos processos de planejamento estratégico e autoavaliação em Instituições de Ensino Superior Privadas. COLÓQUIO, v. 11, n. 1, p. 167-191, 2014. Disponível em: seer.faccat.br/index.php/coloquio/article/view/103. Acesso em: 20 jun 2017.
MEYER JÚNIOR; Victor; SERMANN, Lúcia I. C; MANGOLIM Lúcia. Planejamento e Gestão Estratégica: viabilidade nas IES. IV Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Florianópolis, 8 a 10 de dezembro de 2004.
MINTZBERG, Henry et al. O processo da estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados. Porto Alegre: Bookman, 2008.
PATTON, M. Q. Qualitative research and evalution methods. 3. ed. London: Sage, 2002. Â Â Â Â
PEREIRA, Maurício F.; MELO, Pedro A.; COSTA, Alexandre M. De faculdade a campus: efeitos da criação de uma universidade em sua comunidade acadeÌ‚mica.
POLIDORO, M. M.; MARINHO-ARAUJO, C. M.; BARREYRO, G. B. SINAES: perspectivas e desafios na avaliação da educação superior brasileira. Ensaio: avaliação e Políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 53, p. 425-436, out./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362006000400002&lng=pt. Acesso em: 07 maio 2017.
RIBEIRO, Raimunda M. C. Os desafios contemporaÌ‚neos da gestãouniversitaÌria: discursos politicamente construiÌdo. Disponível em: Acesso em: jun. 2016.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3.ed. São Paulo: Atlas,1999. 17 RICHARTZ, Fernando; KRÜGER, Letícia M.;
SCHARMACH, Andreia L. R.; DOMINGUES, Maria José C. S.; CARVALHO, Carlos E.; SCAGLIONE, Vera; Lúcia. COSTA, Marcelo. Avaliação da educação superior e a gestão universitária: padrões de qualidade definidos pelas instituições de ensino superior, pelo MEC e pela sociedade, incluindo Enade, IDD, CPG e IGC. Congresso de Gestão Universitária, XI., "Gestão universitária, Cooperação Internacional e Compromisso Social", Florianópolis, 2011. SCHWARTZMAN, Simon. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
SILVA, Heloísa H. R.; SARRACENI, Jovira M. Gestão Universitária: Liderança e Princípios Pedagógicos. Universitári@ - Revista Científica do Unisalesiano. Lins – SP, ano 3, n.6, jan./jun./2012. SILVA, Tayso;
SOARES, Thiago C.; MELO, Pedro A. Avaliação de desempenho organizacional: um mapeamento em perioÌdicos nacionais. Revista EletroÌ‚nica de EstrateÌgia& Negócios, Florianópolis, v.7, n.2, mai./ago. 2014. Disponível em: Acesso em: set. 2016
TAMAYO, Horacio V. B. Planejamento Estratégico em Universidades e America Latina. Revista Gestão Universitária da América Latina Revista GUAL, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 257- 277, jan. 2016.
VIANNA; Ilca Oliveira de Almeida. Planejamento Estratégico e Participativo: elaboração, fatores facilitadores e dificultadores de sua implantação na universidade. IV Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Florianópolis, 8-10 dezembro 2004.
ZAINKO, Maria Amélia. Avaliação da educação superior no Brasil: processo de construção histórica. Avaliação – Revista da Avaliação Superior, Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 827-831, nov. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Processus Journal of Public Policy and Social Development
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.