The training of professionals in circular economy: a model based on training itineraries
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10120759Keywords:
Circular economy. Training curriculum. Training itinerary. Green economy. CurricularizationAbstract
This case study analyzes the proposal to build training itineraries through a specialized team, built in virtual meetings, on the Teams platform, by the Secretariat of Professional and Technological Education (Setec) of the Ministry of Education (MEC) and by strategic partners. The theoretical and practical understanding of the itinerary creation process has scientific and academic relevance, as knowledge from different areas offers support to education networks and decision makers, in order to achieve the best results in professional training centers, suitable for implementing courses in the sustainability sectors
Downloads
References
ALMEIDA, Luciana Togeiro. Economia Verde: a reiteração de ideias à espera de ações. dossiê sustentabilidade. Estudos Avançados, v. 26, n. 74, p. 93-105, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142012000100007. Acesso em: 10 de set. 2023
ALKEBSEE, Radwan Hussien.; ALHEBRY, Adeeb A.; TIAN, Gaoliang. "Whose cash compensation has more influence on real earnings management, CEOs or CFOs?".Journal of Accounting in Emerging Economies, v. 12, n. 1, p. 187-210, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JAEE-12-2020-0336. Acesso em: 15 de set. 2023.
ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: Itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução n. 7, de 18 dezembro de 2018. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 25 de set. 2023.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA (Brasil). Economia circular: uma abordagem geral no contexto da indústria 4.0. Brasília: CNI, 2017. Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/publicacoes/2018/11/economia-circular-uma-abordagem-geral-no-contexto-da-industria-40/. Acesso em: 23 de set. 2023.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA (Brasil). Economia circular: oportunidades e desafios para a indústria brasileira. Brasília: CNI, 2018. Disponível em:https://www.portaldaindustria.com.br/publicacoes/2018/4/economia-circular-oportunidades-e-desafios-para-industria-brasileira/. Acesso em: 22 de set. 2023.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA (Brasil). Economia circular: caminho estratégico para a indústria brasileira. Brasília: CNI, 2019. Disponível: https://www.portaldaindustria.com.br/publicacoes/2019/9/economia-circular-caminho-estrategico-para-industria-brasileira/. Acesso em: 20 de set. 2023.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA (Brasil). Portal da indústria. Indústria de a A a Z: Economia Circular. Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/industria-de-a-z/economia-circular/. Acesso em: 21 jun. 2023.
COSENZA, José Paulo; ANDRADE, Eurídice Mamede; ASSUNÇÃO, Gardênia Mendes de. Economia circular como alternativa para o crescimento sustentável brasileiro: análise da Política Nacional de Resíduos Sólidos. Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 9, n. 1, p. 1- 30, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/geas.v9i1.16147. Acesso em: 30 de ago. 2023.
CORVELLEC, Hervé; BÖHM, Steffen; STOWELL, Alison; VALENZUELA Díaz, Fran-cisco. Introduction to the special issue on the contested realities of the circular economy. Culture and Organization, v. 26, n. 2, p. 97-102, 2020. Disponivel em: https://doi.org/10.1080/14759551.2020.1717733. Acesso em: 8 de set. 2023.
FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DE SÃO PAULO - FIESP. A construção da economia circular é colaborativa e envolve o esforço da sociedade como um todo. São Paulo: FIESP, 2020. Disponível em: https://climaemdebate.fiesp.com.br/noticias-imprensa/a-construcao-da-economia-circular-e-colaborativa-e-envolve-o-esforco-da-sociedade-como-um-todo/, 2020. Acesso em: 03 out. 2023.
FERNANDES, Marcos Vinicius Reis. Novo itinerário do PROEJA no Colégio Pedro II: avanços ou retrocessos? Revista Sítio Novo. Palmas, v. 4, n. 3, p. 109-123, jul./set, 2020. Disponível em http://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/download/611/210. Acesso em: 20 de set. 2023.
FIELD, John. Lifelong learning and the new educational order. Stoke-on-Trent: Trentham Books, 2006.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
MURRAY, Alan.; SKENE, Keith.; HAYNES, Kathryn. The circular economy: an interdisciplinary exploration of the concept and its application in a global context. Journal of Business Ethics, v. 140, n. 3, p. 369–380, Feb. 2017. Disponível em: https://encurtador.com.br/ghMO4. Acesso em: 20 de set. 2023.
PERRENOUD, Philippe. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HARGRAVE, Jorge; PAULSEN, Sandra Silva. Economia verde e desenvolvimento sustentável. Desafios do desenvolvimento, v. 72, ano 9, 2012. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=2747:catid=28&Itemid=23. Acesso em: 25 de ago. 2023.
PEREIRA, Christiane; FRICKE, Klaus (Coord.). Cooperação Intersetorial e Inovação: ferramentas para a gestão sustentável de resíduos sólidos. Braunschweig: Technische Universität Braunschweig, 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/17eM_QpcYtjTnGd5itSXRJVlTGjncyOmt/view?pli=1. Acesso em: 12 de out. 2023.
ROYCHOWDHURY, S. Earnings management through real activities manipulation. Journal of Accounting and Economics. Cambridge, v. 42, n.3, p. 335-370, 2006. Disponível em:< https://econ.au.dk/fileadmin/Economics_Business/Education/Summer_University_2012/6308_Advanced_Financial_Accounting/Advanced_Financial_Accounting/4/Roychowdhury_JAE_ 2006.pdf>. Acesso em: 03 out. 2023.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Processus Journal of Public Policy and Social Development
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.