Information technology in education as public policy in new contexts of reality and learning

Authors

Keywords:

Information Technology. Education. Reading and writing.

Abstract

Theme: Information technology in education as a public policy in a new context of reality and learning to advance reading and writing skills in high school. Problem: The challenge of adapting teaching plans to deal with information and communication technologies (ICTs) and guaranteeing access for all students to online education. Hypothesis: The effective integration of ICTs in Education can improve reading and writing skills in High School, as long as it is approached in a committed way and not just in a complementary way. General Objective: Analyze the impact of the integration of ICTs in Education on the development of reading and writing skills in High School. Specific Objectives: Examine how ICTs are being used in the educational context of high school. Assess the role of ICTs in promoting students’ autonomous learning. Understand the challenges and opportunities of online education in the context of high school. Justifications and Relevance for the area: The study addresses the integration of ICTs in Education, a current and crucial topic for the educational area. Relevance to science: Contributes to understanding the implications of technology for learning. Relevance to society: It can inform public education policies and improve the quality of education in high school. Method and Type of Research: The research uses an exploratory and descriptive approach, based on a literature review to analyze the impact of ICTs on the development of reading and writing skills in high school, according to the method proposed by Marconi and Lakatos (1999).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dirce Maria da Silva, UNIEURO – Centro Universitário, DF, Brasil

[Lattes] - Mestre em Direitos Humanos, Cidadania e Estudos sobre a Violência, na linha de pesquisa em Estado, Políticas Públicas e Cidadania (UNIEURO/DF).

Eunice Nóbrega Portela, Universidade de Brasília, DF, Brasil

[Lattes] - Doutora em Educação com ênfase em Psicologia Social pela Universidade de Brasília.

References

ABRANTES, José Carlos. Os Media e a Escola da Imprensa aos Audiovisuais no Ensino e na Formação. Lisboa: Texto Editora, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2014.

BENAVENTE, Ana. Escola, Professoras e Processos de Mudança. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.

BRASIL. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais – Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Ministério da Educação. 2018.

CARNIN, Anderson; MACAGNAN, Maria Júlia Padilha; KURTZ, Fabiana Diniz. Internet e ensino de línguas: uma proposta de atividade utilizando

vídeo disponibilizado pelo YouTube. Linguagem & Ensino (UCPel), v. 11, p. 469-485, 2008.

FERREIRA, Sheila de Sousa; CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. Práticas de leitura por meio de objetos de aprendizagem na modalidade digital. Revista do GEL, São Paulo, vol. 8, n. 1, p. 69-90, 2011.

GONÇALVES, Ávila de Casio. Computadores na sala de aula: o projeto UCA - um computador por aluno na escola classe 102 do Recanto das Emas

Distrito Federal, 2012.Disponível em: http://www.abed.org.br/ Acesso em 10/10/2023.

GRINSPUN, Mirian Paura Sabrosa Zippin. Educação tecnologia: desafios e perspectivas. (Org.). 3. Ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2009.

KATO, Mary. No mundo da escrita: Uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: SNT, 1996.

LAIS, Cláudia. O uso dos gêneros digitais na sala de aula. In: I Simpósio Regional de Educação/Comunicação - EAD e as tecnologias da inteligência: Novo percurso de informação e aprendizagem. Aracaju, 2010.

LAKATOS, Eva Maria e MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era

da informática. Trad. Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

LOPES, Maria Joana Maria. Sistema de Informação para a Gestão de Conceitos e Evolução. Lisboa: Universidade Aberta, 1997.

MAGALHÃES, José de. Roteiro Prático da Internet, 2ª ed. Lisboa: Quetzal Editores, 1995.

MORAES, Maria Cândida. Novas tendências para o uso das tecnologias da informação na educação. Internet. Brasília, DF. Fevereiro/98.

NUNES, Ana Raphaella Shemany Carolino de Abreu. O Lúdico na Aquisição da Segunda Língua. (2004) Disponível on-line em: http://www.linguaestrangeira. com.br. Acesso: 10/10/2023.

PÁDUA Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa Abordagem teórico prática. Campinas: Papirus, 1996.

PIRES, Eurico Lemos, et al., A Dimensão Social da Educação. In: A Construção Social da Educação Escolar, Col. Biblioteca Básica de Educação e Ensino, Edições ASA / Clube do Professor, Rio Tinto, 1991, pp. 23-33.

SIMÕES, Darcília Marindir Pinto Santos. Retextualização: a internet como recurso didático-pedagógico. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2009, p. 97-104.

SOUSA, Sérgio. Tecnologias de Informação, O que são? Para que servem?. Lisboa: FCA-Editora de Informática, 1997.

Published

2023-11-13