INDUSTRY 4.0 AND SMART CITIES MOBILITY

EXPLORATORY RESEARCH ON ELECTRIC MOBILITY IN THE METROPOLITAN AREA OF BRASILIA, BRAZIL

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4086205

Palabras clave:

Industry 4.0, Smart City Mobility, Electric car market

Resumen

The paper resumes an exploration research developed in Brazil during a four year research activity, having focus on metropolitan and smart cities mobility showing the case of Brasilia Metropolitan Area. The research uses two techniques: bibliographic and filed research for primary data. The approach was qualitative and moderate quantitative from secondary data. Quantitative figures were based on indicators from consulting firm research reports. Indicators are based on three steps: evidence of planning, evidence of system and evidence of market. The period of research was august 2018 – November 2018.  Main results of the research are: in Brasilia no electric mobility planning was found form institutional evidences to develop the Smart City initiative integrated to Industry 4.0. In spite of lack of public planning, there is a great opportunity for business. The main metropolitan area is worth some 3 million inhabitants, almost 7 including surrounding metropolitan areas with millions vehicles Threats are no fiscal incentives and infrastructure of electric posts able to sustain car supply and no offer of electric/hybrid cars and conversion kits. In the other hand there is a great number of cars and increasing urban mobility, a great number of public and private vehicles and the urban transportation of goods uses motorcycles, van, light trucks with increasing operational cost mainly due to gasoline costs.  

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Alessandro Aveni, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil.

Pós doutor pela UnB. Doutor em Ciências Políticas Universidade Statale de Milano, em Administração pela Universidade Cormerciale Luigi Bocconi di Milano. Mestre em Geografia e Graduação em Administração pela UnB. Docente na Universidade de Brasília. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0679425851663633. Orcid: http://orcid.org/0000-0001-6266-6818. E-mail: [email protected]

Citas

ABRUCIO F. L. (1998) Os barões da Federação: os governadores e a redemocratização brasileira. São Paulo: Hucitec/Departamento de Ciência Política da USP, 253p. (Dissertação de mestrado).

ARAÚJO, S. M. V. G.; LORENZETTI, M. S. B. (2008) A constituição Federal de 1988 e a criação de novos municí­pios e Regiões Metropolitanas. p. 639-654 In:ARAÚJO, J. C.; JÚNIOR, J. de S. P.; PEREIRA, L. S.; RODRIGUES, R. J. P. (orgs). Ensaios sobre impactos da Constituição Federal de 1988 na sociedade Brasileira. De Araújo; Sena Pereira J; Soares Pereira L.; Rodrigues Pereria R. (orgs.), Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, Série Coleções especiais. Obras comemorativas vol. n. 2.p. 1005. Disponí­vel em: <http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/2915>.Acesso em 28-01-2013.

ARTHUR D. LITTLE . François-Joseph Van Audenhove, Laurent Dauby, Jérôme Pourbaix, Oleksii Korniichuk . The Future of Urban Mobility 2.0. Imperatives to shape extended mobility ecosystems of tomorrow. January 2014.

AVENI A. Problemas de governança nas Políticas Publicas de Mobilidade. Revista Processus de Estudos de Gestão, jurídicos e Financeiros – ISSN: 2237-2342 (impresso) / L-ISSN: 2178-2008 (on-line).Ano IX. pag. 26-44. 2018
AVENI A. and ALBARELLO Beatriz Amália Demanda de transporte Privado no Distrito federal. Buscando as causas do crescimento do UBER e do transporte informal. Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social -Ano II, volume II, n.3 (jan./jun.) pag. 15-31. 2020.

BRASIL Lei nº 12.587, de 3 de Janeiro de 2012. Política Nacional de Mobilidade Urbana

CAFFÈ ALVES A.(1981) Planejamento Metropolitano e Autonomia Municipal no Direito Brasileiro. Ed. Bushatsky, São Paulo.

____________________, (2001) Regiões Metropolitanas, Aglomerações Urbanas e Microrregiões: Novas Dimensões Constitucionais da Organização do Estado Brasileiro, Revista de Direito Ambiental São Paulo. Vol 6, n. 21, Janeiro-Março 2001.

DELOITTE. Transport in the Digital Age. Distruprive trends for Smart Mobility. 2015

MIRAGAYA J. (2013) Possí­veis impactos do projeto de lei complementar n.416/2008 (criação de novos municí­pios) na área metropolitana de Brasília – Companhia de Planejamento do Distrito Federal – CODEPLAN – Agosto de 2013.

MOSCONI, F. The new European industrial policy: Global competitiveness and the manufacturing renaissance. London, England: Routledge.2015.

KPGM The factory of future . Industry 4.0 The challenges of tomorrow. 2016
PWC Industry 4.0 Opportunities and challenges of the industrial internet .December 2014.

ROBLEK VASJA, MEÅ KO MAJA, AND KRAPEŽ ALOJZ A Complex View of Industry 4.0 SAGE Open April-June 2016: 1– 11, 2016

SCHLICK J., STEPHAN P., LOSKYLL M., AND LAPPE D., 2014: Industrie 4.0 in der praktischen Anwendung. In: Bauernhansl, T., M. ten Hompel and B. Vogel-Heuser, eds., 2014: Industrie 4. 0 in Produktion, Automatisierung und Logistik. Anwendung, Technologien und Migration, 57–84.

WORLD ECONOMIC FORUM - WEF. White Paper A Field Guide to the Future of Mobility. January 2016

Publicado

2020-10-13

Cómo citar

Aveni, A. (2020). INDUSTRY 4.0 AND SMART CITIES MOBILITY: EXPLORATORY RESEARCH ON ELECTRIC MOBILITY IN THE METROPOLITAN AREA OF BRASILIA, BRAZIL. Revista Processus De Políticas Públicas Y Desarrollo Social, 2(4), 74–85. https://doi.org/10.5281/zenodo.4086205