The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7163765Keywords:
Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.Abstract
Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education.
Downloads
References
BARRETO, Arnaldo Lyrio; FILGUEIRAS, Carlos A. L. Origens da Universidade Bra-sileira. Revista Química Nova, Vol. 30, n. 7, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000700050> Acesso em: 5 out. 2022.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. 2017a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm#art24>. Acesso em: 03 jun. 2021.
BRASIL. Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. 2017b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm#art107>. Acesso em: 10 jun. 2021.
CENPEC – Painel de desigualdades educacionais no Brasil. Disponível em: <https://desigualdadeseducacionais.cenpec.org.br/permanencia-escolar-resulta-dos.php?contextos=estudante&sexo=masculino&raca=Branca&barreira=reprovacao> Acesso em: 16 set. 2022.
CLP. Entendendo os conceitos básicos de políticas públicas. São Paulo: CLP, 2019. Disponível em: <https://www.clp.org.br/entendendo-os-conceitos-basicos-mlg2-de-politicas-publicas-mlg2/> Acesso em: 08 out. 2022.
CNE. PARECER CNE/CP Nº: 11/2020, Brasília: MEC, 2020. Disponível em: <https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Parecer-CNE-CP-11-2020.pdf> Acesso em: 8 out. 2022.
CRISTALDO, Heloisa. Censo: matrículas em cursos superiores de EAD superam presenciais. Agência Brasil, 2022. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2022-02/censo-matriculas-em-cursos-superiores-de-ead-superam-presenci-ais#:~:text=Segundo%20o%20Inep%2C%20esse%20fen%C3%B4meno,%2C6%25)%2C%20pelos%20presenciais> Acesso em: 23 set. 2022.
DAVIS, Mike. Planeta Favela. São Paulo: Editora Boitempo, 2006.
DINIZ, Gabriel. Entendendo os conceitos básicos de Políticas Públicas. Centro de Liderança Pública - CDL, 2019. Disponível em: <https://www.clp.org.br/entendendo-os-conceitos-basicos-mlg2-de-politicas-publicas-mlg2/?gclid=CjwKCAjwvsqZBhAlEiwAqAHElX8B-lI-eR_IMKJOvrDSqAmMQOMEUzgh1s5J50PBu0apgZVc6Xe63JBoCvFMQAvD_BwE> Acesso em: 27/09/2022.
IBGE / PNAD. Relatório Geral. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/pt/inicio.html> Acesso em 18 jun. 2021
ILHÉU, Taís. Brasil tem uma das piores taxas de Ensino Superior do mundo. Revis-ta Guia do Estudante, São Paulo: Editora Abril, 2019. Disponível em: <https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/brasil-tem-um-das-piores-taxas-de-ensino-superior-do-mundo-diz-ocde/> Acesso em: 05 out. 2022.
INEP. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf> Acesso em: 18 jun. 2021.
INEP. Censo Escolar. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar> Acesso em: 8 out. 2022.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta; MARTINS, Carlos Benedito. Ensino Superior no Brasil: uma visão abrangente in DWYER, Tom... [et al.] Jovens Universitários em um mundo em transformação. Brasília: IPEA, 2016 Disponível em: <https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7351/1/Jovens%20universit%C3%A1rios%20em%20um%20mundo%20em%20transforma%C3%A7%C3%A3o_uma%20pesquisa%20sino-brasileira.pdf> Acesso em: 8 out. 2022.
OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris: 2019. Disponível em: <https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en#page4> Acesso em: 05 out. 2022.
QEdu. Relatório Geral. Disponível em: <https://novo.qedu.org.br/brasil/distorcao-idade-serie?dependence=0&localization=0&stageId=initial_years&year=2015> Acesso em: 16 set. 2022
OMNIA. Mundo Educação. São Paulo, 2020:UOL. <https://mundoeducacao.uol.com.br/sociologia/acoes-afirmati-vas.htm#:~:text=Al%C3%A9m%20da%20dimens%C3%A3o%20material%2C%20oportunizada,ciganos> Acesso em: 08 out. 2022.
REZENDE, Milka de Oliveira. Ações afirmativas. Mundo Educação, Publicação UOL, 2021. Disponível em: <https://mundoeducacao.uol.com.br/sociologia/acoes-afirmativas.htm> Acesso em: 27 set. 2022.
SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos; SOUZA, Fabiano dos Santos. Breve histórico acerca da criação das universidades no Brasil. Revista Educação Pública, v. 19, nº 5, 2019. Disponível em <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/5/breve-historico-acerca-da-criacao-das-universidades-no-brasil> Acesso em: 05 out. 2022.
STALLIVIERI, Luciane. O sistema de ensino superior do Brasil: características, tendências e perspectivas. Caxias do Sul-RS: Editora da Universidade de Caxias do Sul, 2007.
TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas. Petrópolis-RJ: Editora Vozes/ Porto Alegre-RS: CIPEDES, 1999.
UNICEF. Trajetórias de Sucesso Escolar: enfrentamento da cultura do fracasso escolar. Brasília: UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2021. Dis-ponível em: <https://trajetoriaescolar.org.br/> Acesso em: 8 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.