FUNDAMENTALS OF BUSINESS PROCESS MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5657943

Keywords:

Process Management. Law Suit. Customers.

Abstract

This article, exploratory and descriptive, aims to present a simplified theory of the basic definitions and fundamental concepts of process management in business process management, aimed at both the public and private spheres. modifications of the marketing mix, which encourage organizations to continuously seek to improve their products, services and customer service, through tools that help manage their processes more efficiently. It is intended with this, to alert to the dynamism and importance that the process management applied to the organizations routine has in the orientations and practices directed to the target market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ailjan Santos Almeida, Faculdade Futura, ICETEC, Brasil

[1] Especialista em Gerenciamento de Processos de Negócios – BPM pela Faculdade Futura.

Eunice Nóbrega Portela, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

[2] Doutora em Educação com ênfase em Psicologia Social pela Universidade de Brasília. Professora universitária. Administradora Educacional. Consultora Empresarial. Gestora. Pesquisadora.

Dirce Maria da Silva, Centro Universitário Unieuro, UNIEURO, Brasil

[3] Mestre em Direitos Humanos, Cidadania e Violência com ênfase em Políticas Públicas pelo Centro Universitário Euroamericano/DF. Professora universitária. Bacharel em Administração. Especialista em Gestão Pública e Negócios. Pesquisadora.

 

References

ABPMP et al. (Org.). Guia para o gerenciamento de processos de negócio corpo comum de conhecimento CBOK. 3. ed. Chicago: ABPMP, 2009. 326 p. Disponível em: https://www.abpmp.org. Acesso em: 3 nov. 2021.

BALDAM, R; VALLE, R; PEREIRA, H; HILST, S; ABREU, M; SOBRAL, V. Gerenciamento de processos de negócios – BPM – Business Process Management. 2ª Edição. Editora Érica, 2006.

BPM CBOK. (2009). Guide to the Business Process Management Common Body of Knowledge. Disponível em: https://www.abpmp.org/page/guide_BPM_CBOK Acesso em: 3 Nov, 2021.
CBOK_v3.0_Portuguese_Edition_Thrid_Release_Look_Inside, 2013.
CRUZ, Fábio. Paper BPMN.pdf, 2013. Disponível em: http://fabiocruz.com.br/introducao-a-modelagem-de-processos-com-bpmn/, 2005. Acesso em: 3 nov. 2021.

DAVENPORT, Thomas H. Reengenharia de processos, 1998.

FAGUNDES, Vinicius Bossle. Automação de processos em recursos humanos utilizando workflow. 2003. 54 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências da Computação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, José Ernesto Lima. As empresas são grandes coleções de processos. RAE – Revista de Administração de Empresas/EAESP/FGV. São Paulo, vol. 40, Nº 1, pp. 6-19, 2000.
HAMMER, Michael e CHAMPY, James. Reengineering the coorporation. New York: Haper Business, 1994.

HARMON, P. Service orientated architectures and BPM. Business Process Trends, 22 Feb. 2005.

HARRINGTON, J. Aperfeiçoando processos empresariais. São Paulo: Makron Books, 1993.

INAZAWA, Rafael Rayato. A Aplicação de BPM para automação de processos de negócio nas organizações: Estudo de Caso - Projeto NEW_RCMS. 2009. 111 f. Monografia (Especialização) - Curso de Tecnologia em Informática, Faculdade de Tecnologia da Zona Leste, São Paulo, 2009.

JESTON, J.; NELIS; J. Business process management: practical guidelines to successful implementations. Burlington: Elsevier, 2006.

KRONMEYER FILHO, O. R.; KLIEMANN NETO, F. J. Estratégia, projetos e processos: uma gestão orquestrada. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 25., 2005, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre, 2005.

MANFREDA, Anton; BUH, Brina; INDIHAR ŠTEMBERGER, Mojca. Knowledge-intensive process management: a case study from the public sector. BalticJournalof Management, v. 10, n. 4, p. 456-477, 2015.

OLIVEIRA, S. Barbará de. A gestão de processos de negócio e suas ferramentas de apoio. XIII SIMPEP, Anais, Bauru – SP, 6 a 9 nov. 2006.

PAIM, R.; CARDOSO, V.; CAULLIRAUX, H., CLEMENTE, R. Gestão de Processos: Pensar, agir e aprender. Bookman, Porto Alegre. 2009.

PORTER, M. E. Competitive advantage: creating and sustaining - superior performance. The Free Press, 1985.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SORDI, J. O. Gestão por processos: uma abordagem da moderna administração. 2. ed. Rio de Janeiro: Saraiva, 2008.

UNICAMP (2003). Gestão de processos. UNICAMP_170903.pdf. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/271760968/Gestao-Processos-UNICAMP-170903. Acesso: 9 nov. 2021.

VALLE, Rogério e OLIVEIRA, Saulo Barbará de. (Organizadores). Análise e modelagem de processos de negócio: foco na notação BPMN (Business Process Modeling Notation). 1. ed. 2. reimpr. São Paulo: Atlas, 2009.

VILLELA, C. da S. S. Mapeamento de processos como ferramenta de reestruturação e aprendizado organizacional. 2000. 182 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

Published

2021-11-09

How to Cite

Almeida, A. S., Portela, E. N., & Silva, D. M. da. (2021). FUNDAMENTALS OF BUSINESS PROCESS MANAGEMENT. Processus Journal of Public Policy and Social Development, 3(6), 121–130. https://doi.org/10.5281/zenodo.5657943