ACTIVE METHODOLOGIES IN THE TEACHING PROCESS-LEARNING IN GRADUATION COURSES IN ACCOUNTING SCIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5639034

Keywords:

Education. Active Methodologies. Teaching-Learning Process. Accounting Sciences.

Abstract

This article aims to presente the contribution of active methodologies in the teaching-learning process for students of Accounting Sciences. The descriptive and qualitative methodology was used, with the use of bibliograph icresearch, with a view to expanding the constant discussion in the literature, addressing the new accountant educacional background, in view of the internationalization of accounting and the ICTs as a central tool in the application of this methodological artifact. The study revealed active methodologies as a methodological tool in the teaching-learning process and pointed out that the student plays an active role in the construction of knowledge with the guidance of his teacher, in addition to the necessary support from the education institutions. As a result, it was found that the final product, that is, the accountant professional delivered to the market, comes out more critical, holistic and with more value judgment, characteristics that will be used in decision-making processes. This study contributes to the pursuit of excellence in education, with the use of active methodologies as a teaching strategy. It is known that the actors involved, namely, teacher, student and universities, need to engage in this purpose in order to be successful in their endeavor. The market and society applaud the use of active methodologies in the education of accounting students, since the professional will be better prepared to face professional challenges in a context of business complexity.

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Author Biographies

João Carlos Gonçalves, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

[1] Mestrando em Ciências Contábeis pela UnB -DF, possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela UNISANTOS -FACULDADE DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS E COMERCIAIS DE SANTOS (1985). Atualmente é consultor empresarial e professor do IBMEC e Faculdade Processus no DF, com MBA em Gestão de Empresas, cursado no INPG em 2003.

Marcelle Alves de Santana, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

[1] Mestranda em Ciências Contábeis no PPGCONT/UnB (2020-2022). Especialista em Controladoria Governamental pela Faculdade Juscelino Kubitschek (2017), Gestão Pública pela Faculdade Integrada AVM (2015) e em Aplicações Complementares em Ciências Militares pela Escola de Formação Complementar do Exército (2014). Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013). Atualmente é 1ª Tenente Contadora no 11º Centro de Gestão, Contabilidade e Finanças do Exército, atuando no assessoramento contábil. Tem experiência na área de Controle Interno (2010-2013/Comando da Aeronáutica)

Abimael de Jesus Barros Costa, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

[1] Pós-doutor em Contabilidade Pública na Universidade de Valência/Espanha. Doutor em Transportes, área Economia dos Transportes, no PPGT do Departamento de Engenharia Civil e Ambiental/, Mestre em Contabilidade (PPGMI/UnB/UFRN/UFPB), bacharel, especialista e técnico em Contabilidade. É membro do Grupo de Trabalho sobre Diversidade nas atividades da ANPCont (Portaria ANPCont n.1/2021). Ex-Diretor Executivo do Centro de Seleção e de Promoção de Eventos (CESPEUnB). Ex-Auditor-Chefe do Cebraspe. É membro da Associação Brasileira de Contadores Públicos (ABCP).

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Published

2021-11-02

How to Cite

Gonçalves, J. C., Santana, M. A. de, & Costa, A. de J. B. (2021). ACTIVE METHODOLOGIES IN THE TEACHING PROCESS-LEARNING IN GRADUATION COURSES IN ACCOUNTING SCIENCES. Processus Journal of Public Policy and Social Development, 3(6), 98–120. https://doi.org/10.5281/zenodo.5639034