SOCIAL AND ENVIRONMENTAL IMPACTS OF THE SOCIAL ENTREPRENEUR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4086173

Keywords:

Empreendedorismo Social. Empreendedorismo Sustentável. Impacto Social. Cadeia De Valor

Abstract

This article works the definition of social entrepreneurship. The following problem was investigated: how today social entrepreneur has an impact on society and creates value. The general objective was to make an analysis of what the social entrepreneur and the evolution of the concept and to show how it works in society and in the contemporary economy. This work is a qualitative theoretical research. It is justified because it is important for research on entrepreneurship. The work updates the dynamic concepts linked to the new ways of entrepreneurship and how business is developed in the new forms of sustainable development. It is important to explain the role of social entrepreneurship for society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline dos Santos Martins, Faculdade Processus, DF, Brasil

Karoline Martins discente programa de administração publica da Faculdade Processus

Alessandro Aveni, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil.

Pós doutor pela UnB. Doutor em Ciências Políticas Universidade Statale de Milano, em Administração pela Universidade Cormerciale Luigi Bocconi di Milano. Mestre em Geografia e Graduação em Administração pela UnB. Docente na Universidade de Brasília. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0679425851663633 Orcid: http://orcid.org/0000-0001-6266-6818. E-mail: [email protected]

References

ASHOKA; MCKINSEY Inc. Empreendimentos sociais sustentáveis. São Paulo: Peirópolis, 2001.

ASHOKA. The Big Idea: Global Spread of Affordable Housing. Edited by Scott Anderson and Rochelle Beck, 2012. Disponí­vel em www.fec.ashoka.org. Acesso em 25/09/2020

AVENI A. Empreendedorismo Contemporâneo. Ed Atlas 2014.

AVENI A. Eco-empreendedor. Uma taxonomia usando motivações
e gestão para uma economia verde em Silveira José Henrique Porto (Organizador) Gestão Ambiental volume 1 – Belo Horizonte (MG)Poisson,pag. 6-16. 2017

BILLIS, D. Towards a Theory of Welfare Hybrids. Em D.Billis (org.) Hybrid Organizations and the Third Sector: Challenges for Practice, Theory and Policy. N. York: Palgrave, 2010.

B-LAB. B Corporation Annual Report, N. York, 2012. Disponí­vel: http://www.bcorporation.net Acesso em 26/06/2013

CENTER FOR ADVANCEMENT OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP (CASE). Developing the Field of Social Entrepreneurship, Duke University, 2008. Disponí­vel em http://www.caseatduke.org/documents/CASE_Field-Building_Report_June08.pdf. Acesso em 25/09/2020

COMINI, G.M. Negócios inclusivos e Inclusivos: um panorama da diversidade conceitual. In Mapa de Soluções Inovadoras: Tendências de empreendedores na construção de negócios inclusivos e inclusivos. Instituto Walmart, São Paulo, São Paulo, junho de 2011.

DEFOURNY, J.; NYSSSENS, M. Conceptions of Social Enterprise and Social Entrepreneurship in Europe and the United States: Convergences and Divergences. Journal of Social Entrepreneurship. Vol. 1, No. 1, 32–53, March 2010.

DRAYTON, B. ; BUDINICH, V. Uma nova aliança para a mudança global. Harvard Business Review (on-line), 2008. Disponí­vel em http://www.hbrbr.com.br/materia/uma-nova-alianca-paramudanca-global. Acesso em 28/09/2020

FILION L.J. From Entrepreneurship to Entreprenology Working paper no. 1997-05 June 1997. Journalof Enterprising Culture, vol. 6, no 1 March 1998 : 1-23.

HART, S.; SIMANIS, E.. Beyond Selling to the Poor: Building Business Intimacy through Embedded Innovation. Working Paper. Cornell University: Center for Sustainable Global Enterprise, 2008. 20 HERRERO, Thais. 2 + 3 = 2,5. Pagina 22, edição de 08/04/2013. Disponí­vel em http://www.pagina22.com.br/index.php/2013/04/23-25. Acesso em 29/09/2020

MAIR, J. ; MARTI, I. Social entrepreneurship research: a source of explanation prediction and delight, Journal of World Business 41(1), 2006

MANZONI, M. (coord.) Inovação e sustentabilidade na cadeia de valor. Fundação Getulio Vargas, Centro de Estudos em Sustentabilidade, São Paulo, 2012.

MELO NETO, F.P. de; FROES, C.. Empreendedorismo social: a transição para a sociedade sustentável. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002.

OLIVEIRA, E. M.. Empreendedorismo social no Brasil: fundamentos e estratégias. 2004. Tese (Doutorado), Universidade Estadual Paulista, Franca, São Paulo, 2004.

PERRY, E.. Is an Ecosystem-based Approach the Future of Funding? Blogging Fellow, December, 2012. Disponí­vel em http://artsfwd.org/is-an-ecosystem-based-approach-the-futureof-funding. Acesso em 30/09/2020

PORTER, M.. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1985.

PRAHALAD, C. K.; HART, S. The Fortune at the Bottom of the Pyramid. Strategy + Business, v, 1, n. 26, 2002.

ROUERE, M.; PíDUA, S. Empreendedores sociais em ação. S.Paulo: Cultura Associados, 2001.

SEN A. K.. Development as freedom. New York: Anchor Books, 2000

SOCIAL ENTERPRISE UK. Annual Review 2012. Disponí­vel em http://www.socialenterprise.org.uk/uploads/files/2013/02/seuk_annual_review_2012. Acesso em 01/10/2020

WILLIAMSON, O. Comparative Economic Organization: The Analysis of Discrete Structural Alternatives". Administrative Science Quarterly. 36 (2): 269-296, 1991.

YUNUS, M. Um Mundo sem Pobreza. S. Paulo: ítica, 2008.

YUNUS, M. et al. Building Social Business Models: Lessons from the Grameen Experience. Long Range Planning 43 (2010), pp. 308 – 325

Published

2020-10-13

How to Cite

Martins, K. dos S., & Aveni, A. (2020). SOCIAL AND ENVIRONMENTAL IMPACTS OF THE SOCIAL ENTREPRENEUR. Processus Journal of Public Policy and Social Development, 2(4), 57–73. https://doi.org/10.5281/zenodo.4086173