The (UN) regulation of novo Fundeb: applications and contradictions

Authors

Keywords:

Education Financing. Fundeb. Resources.

Abstract

This article presents an approach to the financing of Brazilian education, focusing on the (un)regulation of the new Fundeb from the applications and contradictions in the use of this resource. The study aimed to analyze the changes in the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and for the Valorization of Education Professionals (Fundeb), identifying forms of deregulation and contradictions in the applications of Education financing, in relation to Law No. 14.113/2020 and its amendments, arising from Law No. 14,276/2021. The problem that we sought to investigate was “what changes have been made to the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and Valuation of Education Professionals and what are the forms of deregulation and contradictions in the applications of Education funding, in relation to Law No. 14.113/2020 ”? Fundeb represented an evolution in relation to the previous policy of maintenance and development of Education. Although it used the same process, it began to redistribute a greater amount of taxes, using as a reference the number of enrollments for the entire Basic Education and not only for Elementary School, determining the gradual implementation of the distribution of resources for the stages not covered previously. However, it still has inconsistencies regarding its application and, due to lack of regulation, there are contradictions between the legality and use of resources. The methodology used was the exploratory and descriptive study, with bibliographic and documental survey and analysis of a qualitative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eunice Nóbrega Portela, Universidade de Brasília- UnB, DF, Brasil

[1] Doutora em Educação com ênfase em Psicologia Social pela Universidade de Brasília. Professora universitária. Administradora Educacional. Consultora Empresarial. Gestora. Escritora. Pesquisadora.

Dirce Maria da Silva, Centro Universitário Unieuro, UNIEURO, DF, Brasil

[2] Mestre em Direitos Humanos, Cidadania e Violência com ênfase em Políticas Públicas pelo Centro Universitário Euroamericano/DF. Professora universitária e da Educação Básica. Bacharel em Administração. Especialista em Gestão Pública e Negócios. Escritora. Pesquisadora.

References

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2020b.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 14.276, de 27 de dezembro de 2021. Altera a Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb).

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Presidência da República. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009.

BRASIL. Presidência da República. Emenda Constitucional nº 108, de 26 de agosto de 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020, regulamenta o Projeto de Lei nº 3.418/21, atualiza a regulamentação do Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), 2020.

PORTELA, Eunice Nóbrega. A política de descentralização de recursos públicos para o Ensino Fundamental e seus reflexos na gestão da qualidade do ensino público municipal. (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica de Brasília, UCB, Brasília-DF, 2006.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VERGARA, Sylvia Constant. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.

Published

2022-10-19