RESPECT FOR SOCIAL DIVERSITY AND MISLEADING ADVERTISING THROUGH BLUEWASHING

Authors

Abstract

The consumer sector, being very broad, ends up coming into contact, very intimately, with multiple diversities. However, faced with a still very closed mindset of suppliers and employees, this trade has been the stage for several violations of rights due to prejudice. Since such practices end up damaging the image of commerce, many companies hide their irresponsible attitudes under Bluewashing speeches, claiming to be socially responsible, when in fact they are not. This is because historically vulnerable groups are threatened by these practices that masquerade as false discourses, It is aimed, through bibliographical and descriptive research, with a hypothetical-deductive and qualitative approach, to alert consumers about the falsity of these discourses, as a way to encourage them to go beyond the Bluewashing advertising discourses to make sure of the social responsibility of each mercantile organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Virna Maria de Oliveira Sales, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – RN (Brasil)

[1] Graduando em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Ana Beatriz Alves Revoredo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – RN (Brasil)

[1] Graduando em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte

 

 

Fabrício Germano Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – RN (Brasil)

[1] Doutor em Sociedad Democrática, Estado y Derecho pela Universidad del Pais Vasco e Professor Mestre de Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte

References

ABRÃO, Maria Amélia Paiva; ALVES, Maria Cristina Dias. Valorização da diversidade ou apenas publicidade?: uma análise de conteúdo de campanhas da Natura. Mídia e Cotidiano, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 89-104, 29 nov. 2017. Quadrimestral.

ALVES, Fabrício Germano. Direito publicitário: proteção do consumidor. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2020.

ANDREOLI, Taís Pasquotto; NOGUEIRA, Ana Carolina Vieira. Falsos discursos mercadológicos: greenwashing x bluewashing. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 69-87, 20 maio 2021. Trimestral.

AQUINO JÚNIOR, Geraldo Frazão. Contratos eletrônicos: a boa-fé objetiva e autonomia da vontade. Curitiba: Juruá, 2012.

SANTOS, Ivair Augusto Alves dos. Direitos humanos e as práticas de racismo: o que faremos com os brancos racistas? 2009. 498 f. Tese (Doutorado em Sociologia)-Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

SILVA, Erica de Kassia Costa da; FERREIRA, Vanessa Rocha. A prática do Bluewashing pelas empresas: direitos fundamentais do trabalhador na relação laboral através da propaganda enganosa. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE CONPEDI VALêNCIA - ESPANHA, 10., 2020, Valência. Anais [...] . Valência: Tirant Lo Blanch, 2020. p. 77-97.

VERBICARO, Dennis; SILVA, Luíza Tuma da Ponte; SIMÕES, Sandro Alex. A RELEVÂNCIA DA ATUAÇÃO ESTATAL NO COMBATE ÀS PRÁTICAS EMPRESARIAIS DE GREENWASHING E BLUEWASHING NAS RELAÇÕES DE CONSUMO: [s. s.]. Revista Jurídica Cesumar - Mestrado, [S.L.], v. 21, n. 1, p. 61-80, 30 abr. 2021. Quadrimestral. Centro Universitario de Maringa.

WAKAHARA, Roberto. Bluewashing, desrespeito aos direitos fundamentais laborais e propaganda enganosa. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 15ª Região, Campinas, SP, n. 50, p. 165-175, jan./jun. 2017.

Published

2021-11-01