RESPECT FOR SOCIAL DIVERSITY AND MISLEADING ADVERTISING THROUGH BLUEWASHING
Abstract
The consumer sector, being very broad, ends up coming into contact, very intimately, with multiple diversities. However, faced with a still very closed mindset of suppliers and employees, this trade has been the stage for several violations of rights due to prejudice. Since such practices end up damaging the image of commerce, many companies hide their irresponsible attitudes under Bluewashing speeches, claiming to be socially responsible, when in fact they are not. This is because historically vulnerable groups are threatened by these practices that masquerade as false discourses, It is aimed, through bibliographical and descriptive research, with a hypothetical-deductive and qualitative approach, to alert consumers about the falsity of these discourses, as a way to encourage them to go beyond the Bluewashing advertising discourses to make sure of the social responsibility of each mercantile organization.
Downloads
References
ALVES, Fabrício Germano. Direito publicitário: proteção do consumidor. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2020.
ANDREOLI, Taís Pasquotto; NOGUEIRA, Ana Carolina Vieira. Falsos discursos mercadológicos: greenwashing x bluewashing. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 69-87, 20 maio 2021. Trimestral.
AQUINO JÚNIOR, Geraldo Frazão. Contratos eletrônicos: a boa-fé objetiva e autonomia da vontade. Curitiba: Juruá, 2012.
SANTOS, Ivair Augusto Alves dos. Direitos humanos e as práticas de racismo: o que faremos com os brancos racistas? 2009. 498 f. Tese (Doutorado em Sociologia)-Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
SILVA, Erica de Kassia Costa da; FERREIRA, Vanessa Rocha. A prática do Bluewashing pelas empresas: direitos fundamentais do trabalhador na relação laboral através da propaganda enganosa. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE CONPEDI VALêNCIA - ESPANHA, 10., 2020, Valência. Anais [...] . Valência: Tirant Lo Blanch, 2020. p. 77-97.
VERBICARO, Dennis; SILVA, Luíza Tuma da Ponte; SIMÕES, Sandro Alex. A RELEVÂNCIA DA ATUAÇÃO ESTATAL NO COMBATE ÀS PRÁTICAS EMPRESARIAIS DE GREENWASHING E BLUEWASHING NAS RELAÇÕES DE CONSUMO: [s. s.]. Revista Jurídica Cesumar - Mestrado, [S.L.], v. 21, n. 1, p. 61-80, 30 abr. 2021. Quadrimestral. Centro Universitario de Maringa.
WAKAHARA, Roberto. Bluewashing, desrespeito aos direitos fundamentais laborais e propaganda enganosa. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 15ª Região, Campinas, SP, n. 50, p. 165-175, jan./jun. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão de originais para a REVISTA ANAIS DO CONGRESSO DE POLÍTICAS PÚBLICAS E DESENVOLVIMENTO SOCIAL DA FACULDADE PROCESSUS implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a REVISTA ANAIS DO CONGRESSO DE POLÍTICAS PÚBLICAS E DESENVOLVIMENTO SOCIAL DA FACULDADE PROCESSUS como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se í matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada